Voor een Ferrari moet je nu echt de loterij winnen


Ferrari heeft zojuist de nieuwe prijzen bekendgemaakt. Dankzij ons zeer geliefd Hageneesje Woutertje B. kunnen we allemaal nog een paar maandjes langer sparen alvorens we plaats kunnen nemen achter het stuur van een Italiaans Raspaardje. Of natuurlijk een loterij winnen. Dat laatste lijkt de meest logische oplossing.

De stijgingen zijn niet bepaald mals te noemen. De voor boomknuffelend Nederland met open armen ontvangen slurptaxregeling heeft geleid tot prijsstijgingen van 3% tot ruim meer dan 15%. In het geval van een Hyundai Atos is dat misschien niet veel, maar een Ferrari wordt daardoor wel erg prijzig.

F430

Te beginnen met de Ferrari F430. Standaard stond deze elegante coupÈ in zijn nieuwe accomodatie te glimmen voor 215.251 euro. Voor wie net zijn spaarpotje kapot heeft geslagen en dit bedrag eruit heeft weten te sprokkelen is er treurig nieuws: de nieuwprijs van de F430 is met ingang van 1 februari jongstleden gestegen naar een fikse 244.983 euro. Met F1-schakelflippers kun je daar nog eens bijna 10 mille bij optellen. De Spiders zijn beide ongeveer 23.000 duurder dan hun dichte broertjes.

De onlangs nog geteste F430 Scuderia komt op 7.000 na op de drie ton uit. Die wordt slechts 10.000 euro duurder en lijkt daarmee inmiddels de beste koop van de serie. We wachten de test van de Consumentenbond af.

612 Scaglietti

Voor wie hem mooi vindt en voor deze beul gespaard heeft: De Scaglietti ontkomt ook niet aan het martelplan van Bos. Zowel de handgeschakelde als de F1 vereisen sinds 1 februari een stijging van ongeveer een kwart ton en kosten respectievelijk 333.202 en 342.557 euro na de slurptax-audit.

599 GTB Fiorano

Hij was al mooier dan de 612, maar sinds de slurptax is hij ook duurder! Betaalde je voorheen ongeveer 10 mille minder voor een 599 dan voor een 612, tegenwoordig moet je 16.000 tot 18.000 meer meebrengen! Dit is het resultaat van bijna een halve ton slurptax! De standaard 599 kostte namelijk ooit drie ton en een klein beetje. Nu moet de nieuwe eigenaar nog net geen 350.000 euro aan Ferrari overhandigen. Dit betekent een stijging van ruim 16%! De F1 krijgt ongeveer dezelfde heffing, waardoor 359.170 euro betaald moet worden.

Conclusie

De conclusie is duidelijk: wie fan van Bos is en een Ferrari wil rijden, koopt een 599 GTB Fiorano. Maar wie een lange neus naar deze minister wil trekken, doet er goed aan een F430 Scuderia te kopen. Om eerlijk te zijn: dat was al geen slechte keus. Toch maar eens kijken of we niet ergens een mooie loterij kunnen winnen.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *